Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
Rockezine reviews
 Rockezine Forums : Rockezine reviews
Subject Topic: Review schrijven Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Mart
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 31 May 2006
Location: Netherlands
Posts: 138
Posted: 26 June 2006 at 04:51 | IP Logged Quote Mart

Een eerste poging tot een écht topic dan maar...

Hoe pakken jullie het schrijven van reviews aan?
Ik luister de CD eenmaal in z’n geheel en luister hem daarna al schrijvend nog eens. Mijn standaard opbouw van een stukje is een pakkende intro (laat ik me nog al eens in gaan hehe), een stukje over de band en een stukje over de CD, afgesloten met een conclusie of korte samenvatting...

In het geval van echte baggerherrie (nee, niet alle muziek die ik luister), meestal geen tweede luisterbeurt.

Back to Top View Mart's Profile Search for other posts by Mart Send Private Message Add to Buddy List
 
Sykodude
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 31 May 2006
Location: Netherlands
Posts: 15
Posted: 27 June 2006 at 09:57 | IP Logged Quote Sykodude

Ik zorg ervoor dat ik de CD minimaal 3x heb beluisterd waarvan zeker 1 keer echt aandachtig. Anders vind ik dat ik er geen goed beeld van kan krijgen. Ik maak aantekeningen tijdens het luisteren van dingen die me opvallen. Dit kan veel of weinig zijn.
Ik probeer er ook een dagje ofzo tussen het luisteren en het uiteindelijke schrijven te houden om de CD even te laten bezinken.

Tenslotte ga ik voor de comp zitten met mn aantekeningen en zet ik de CD nog even op de achtergrond aan en begin gewoon met typen.

Ik hanteer meestal ook een intro, een stukje over de band , de plaat en een conclusie, maar die volgorde staat voor mij niet vast.

Bovenstaande geldt ook voor barslechte CD's. Dit vooral omdat ik dan met zekerheid kan beschrijven wat ik nou zo slecht vind aan die CD's.



__________________
Nu even niet!
Back to Top View Sykodude's Profile Search for other posts by Sykodude Visit Sykodude's Homepage Send Private Message Add to Buddy List
 
Romana
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 22 June 2006
Location: Netherlands
Posts: 65
Posted: 04 July 2006 at 07:04 | IP Logged Quote Romana

Ik sluit me bij Sykodude aan, ook ik luister een cd minimaal 3x voor ik aan de review begin. Ook tijdens het schrijven luister in de cd nog eens.

Qua opbouw vertel ik meestal in de intro iets over de band & het evt vorige album, dan de cd zelf & als laatste nog een conclusie.

Back to Top View Romana's Profile Search for other posts by Romana Send Private Message Add to Buddy List
 
Sykodude
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 31 May 2006
Location: Netherlands
Posts: 15
Posted: 05 July 2006 at 16:41 | IP Logged Quote Sykodude

Yup, ook ik heb vaak de CD nog eens aan tijdens het schrijven. Alleen niet altijd, want soms breekt het m'n concentratie.

__________________
Nu even niet!
Back to Top View Sykodude's Profile Search for other posts by Sykodude Visit Sykodude's Homepage Send Private Message Add to Buddy List
 
Lars
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 31 May 2006
Location: Netherlands
Posts: 33
Posted: 14 July 2006 at 06:13 | IP Logged Quote Lars

Ik heb de cd meestal aanstaan tijdens het schrijven. Mocht er dan een ruig moshstuk komen en of juist een enorm klotestuk, kan ik dat meteen he verhaaltje opnemen.

__________________
God grant my enemies a long life so they can watch my victory!
Back to Top View Lars's Profile Search for other posts by Lars Visit Lars's Homepage Send Private Message Add to Buddy List
 
Geert
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 04 June 2006
Location: Netherlands
Posts: 104
Posted: 14 July 2006 at 17:28 | IP Logged Quote Geert

Geheel afhankelijk van de cd natuurlijk. Aangezien ik ook een beetje het afvalvat van Rockezine ben (eigen schuld), komt het ook wel voor dat een cd het einde van de speeltijd niet haalt. Feit is dat wanneer je zo'n 200 cd's per jaar recenseert, je niet iedere cd 3 keer kunt of wilt luisteren voordat je er een recensie over schrijft.
Een standaard opzet heb ik volgens mij niet echt. De insteek die ik kies, wordt bijna altijd bepaald door de cd zelf. De cd staat altijd aan tijdens het schrijven.
Back to Top View Geert's Profile Search for other posts by Geert Send Private Message Add to Buddy List
 
Jitte
Senior Member
Senior Member


Joined: 14 July 2006
Posts: 140
Posted: 18 July 2006 at 05:22 | IP Logged Quote Jitte

Ik luister de cd 1-2 keer vrijwel helemaal. Dan lees ik het stukje promotiegezwats en zoek ik eventueel achtergrondinformatie. Ik zet de cd altijd aan tijdens het schrijven. Ik vind het altijd leuk er individuele nummers uit te lichten en er iets over te zeggen, dat maakt je review wat levendiger. In geval van slechte cd's besteed ik in principe evenveel aandacht, ik probeer daar niet al te veel onderscheid in te maken.
Een standaardopzet heb ik (nog) niet, meestal heb ik al snel een of andere associatie of opmerking waar ik de review wel mee wil beginnen. Enige probleem bij mij is dat er redelijk wat tijd verstrijkt tussen de eerste luisterbeurt en het daadwerkelijke schrijven.



Edited by Jitte on 18 July 2006 at 05:22
Back to Top View Jitte's Profile Search for other posts by Jitte Send Private Message Add to Buddy List
 
Friso
Groupie
Groupie


Joined: 19 July 2006
Location: Netherlands
Posts: 46
Posted: 19 July 2006 at 11:55 | IP Logged Quote Friso

Ik vind het eigenlijk vrij vreemd om een cd maar 1 of 2 keer te luisteren voor je een recensie schrijft. Ik denk niet dat je de cd dan al naar waarde kan schatten. Veel cds hebben zijn groei cdś en hebben niet genoeg aan 2 oppervlakkige luisterbeurten.

Ik luister een cd meestal meestal een keer of 7(tenzij het absolute teringzooi is, maar dat herken je snel genoeg). Dan de 8e keer tijdens het schrijven.

Ik vind voor de recensie van belang dat referentiekader, achtergrond en motivatie van belang zijn.

__________________
Never judge a book by its movie.
Back to Top View Friso's Profile Search for other posts by Friso Send Private Message Add to Buddy List
 
Borgia
Newbie
Newbie


Joined: 13 July 2006
Posts: 10
Posted: 20 July 2006 at 13:33 | IP Logged Quote Borgia

Hmmm, het hangt van de plaat af. Sommige platen openbaren zich al naar 3 luisterbeurten en kan ik er een goed verhaal over schrijven. Sommige platen vergen meer luisterbeurten. Vaak lees ik me wel op een band in voor mezelf een referentiekader te vormen...
Back to Top View Borgia's Profile Search for other posts by Borgia Send Private Message Add to Buddy List
 
Friso
Groupie
Groupie


Joined: 19 July 2006
Location: Netherlands
Posts: 46
Posted: 21 July 2006 at 05:18 | IP Logged Quote Friso

Borgia wrote:
Hmmm, het hangt van de plaat af. Sommige platen openbaren zich al naar 3 luisterbeurten en kan ik er een goed verhaal over schrijven. Sommige platen vergen meer luisterbeurten. Vaak lees ik me wel op een band in voor mezelf een referentiekader te vormen...

biografie?



__________________
Never judge a book by its movie.
Back to Top View Friso's Profile Search for other posts by Friso Send Private Message Add to Buddy List
 
Borgia
Newbie
Newbie


Joined: 13 July 2006
Posts: 10
Posted: 21 July 2006 at 09:33 | IP Logged Quote Borgia

Friso wrote:

Borgia wrote:
Hmmm, het hangt van de plaat af. Sommige platen openbaren zich al naar 3 luisterbeurten en kan ik er een goed verhaal over schrijven. Sommige platen vergen meer luisterbeurten. Vaak lees ik me wel op een band in voor mezelf een referentiekader te vormen...

biografie?

Biografie doorlezen hoort daar inderdaad ook bij. Verder ga ik nog wel eens wat rondneuzen op de website van de band in kwestie...

 

Back to Top View Borgia's Profile Search for other posts by Borgia Send Private Message Add to Buddy List
 
Geert
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 04 June 2006
Location: Netherlands
Posts: 104
Posted: 24 July 2006 at 17:01 | IP Logged Quote Geert

Als je een cd vaak hoort, ga je um vanzelf meer waarderen. Je kunt er ook voor kiezen om je eerste inpressie in de review neer te zetten. Sommige cd's die ik net na de release niet uit kon staan, staan inmiddels in mijn top 19 aller tijden...
Back to Top View Geert's Profile Search for other posts by Geert Send Private Message Add to Buddy List
 
Lars
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 31 May 2006
Location: Netherlands
Posts: 33
Posted: 26 July 2006 at 08:35 | IP Logged Quote Lars

Geert wrote:
Als je een cd vaak hoort, ga je um vanzelf meer waarderen. Je kunt er ook voor kiezen om je eerste inpressie in de review neer te zetten. Sommige cd's die ik net na de release niet uit kon staan, staan inmiddels in mijn top 19 aller tijden...

Zo pak ik het inderdaad ook meestal aan. Mocht het nodig zijn, draai ik cd nog een keer... (en nog een keer en nog een keer)

__________________
God grant my enemies a long life so they can watch my victory!
Back to Top View Lars's Profile Search for other posts by Lars Visit Lars's Homepage Send Private Message Add to Buddy List
 
Friso
Groupie
Groupie


Joined: 19 July 2006
Location: Netherlands
Posts: 46
Posted: 02 August 2006 at 04:59 | IP Logged Quote Friso

Dingen van biografie overschrijven vind ik overigens stompzinnig.

 



__________________
Never judge a book by its movie.
Back to Top View Friso's Profile Search for other posts by Friso Send Private Message Add to Buddy List
 
Jitte
Senior Member
Senior Member


Joined: 14 July 2006
Posts: 140
Posted: 02 August 2006 at 15:16 | IP Logged Quote Jitte

Geert wrote:
Als je een cd vaak hoort, ga je um vanzelf meer waarderen.


Of juist minder...

Ik denk dat er weinig cd's zijn waar je mening na verloop van tijd niet over veranderd. Als je maar uitlegt wat je er wel/niet goed aan vind is een indruk na 1-2 luisterbeurten volgens mij net zo waardevol als na 20. Maar het zijn uiteraard geen 'oppervlakkige' luisterbeurten. Ik lees zelf liever pas in 2e instantie promotie-materiaal en biografie. Ik wil eerst de muziek een kans geven voordat mij een of ander gestileerd plaatje wordt voorgeschoteld over wie ze zijn, wat ze doen en hoe belangrijk dat wel niet is.
Back to Top View Jitte's Profile Search for other posts by Jitte Send Private Message Add to Buddy List
 

If you wish to post a reply to this topic you must first login
If you are not already registered you must first register

  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.01
Copyright ©2001-2003 Web Wiz Guide

This page was generated in 0.1563 seconds.